Groene en blauwe componenten
In alle gesprekken die de werkgroep Kromme Rijncorridor voert met partners (zoals de provincie, gemeenten en maatschappelijke organisaties) gaat het vooral over de ‘groene en blauwe’ component. Hoe zorgen we dat de kwaliteit van de natuur verbetert, hoe zorgen we dat de toestand van het milieu (stikstof, pesticide, waterkwaliteit) aan vastgestelde normen gaat voldoen, hoe gaan we invulling geven aan het thema ‘bodem en water sturend’? En wat moeten we dan doen om het van daaruit ook een aantrekkelijk gebied te maken voor huidige en toekomstige inwoners?
Landvormen en cultuurhistorie
Wat niet zo vaak wordt aangehaald - en misschien komt dat doordat het zo langzamerhand als vanzelfsprekend wordt beschouwd - is het geomorfologische en cultuurhistorische belang van de Kromme Rijncorridor. In of direct tegen het gebied aan liggen twee UNESCO-werelderfgoedgebieden: de Limes (ofwel de voormalige noordgrens van het Romeinse Rijk) en de Nieuwe Hollandse Waterlinie (een historische verdedigingslinie tegen oorlogsdreiging vanuit met name het oosten). De Kromme Rijn was een belangrijke historische drager voor allebei deze gebieden.
Ze kennen al een hoge beschermingsgraad, die is vastgelegd in allerlei plannen van de overheid en ze vormen daarom een van de uitgangspunten bij de verder ontwikkeling van dit gebied.
Daarnaast wordt er gewerkt aan de oprichting van een UNESCO-geopark voor de Utrechtse Heuvelrug. Dit vanwege de heel bijzondere geologische gesteldheid van het gebied dat zich ook uitstrekt tot aan de stad Utrecht. Diverse gebiedspartijen hebben zich al verbonden aan dit initiatief, dat ook één van de factoren zal zijn om rekening mee te houden bij de groene en recreatieve ontwikkeling.
Parkmakers
Zo heeft de werkgroep Kromme Rijncorridor connecties met het Utrechtse initiatief ‘Parkmakers’, dat beoogt de groene dooradering van stad Utrecht maar ook de verbinding met het Kromme Rijngebied te versterken. De Parkmakers zijn nu bijvoorbeeld bezig om aan de oostkant van de stad een Romeins Rijnpad van de grond te krijgen.
Tekst: Rob Zakee
Beeld: Siert de Vos
De inhoud van deze blogreeks in op eigen titel van de werkgroep Kromme Rijncorridor.